Diëtistenpraktijk Pauline Maas-Bulk: 06-27888497

Tel: 06-27888497        

Voor het laatste nieuws uit voedingsland kunt u terecht op onze Facebookpagina!

 

 

 


Richtlijnen Goede voeding 2015.

Eindelijk weer een up-date van de "richtlijnen goede voeding"! Hieronder kunt u het advies van de gezondheidsraad in het kort lezen. Voor het volledige rapport klikt u hier. Let wel, deze adviezen zijn bedoeld voor preventie van chronische ziekten in de algemene bevolking. Voor een persoonlijk en advies op maat staat de diëtist voor u klaar.

• Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
• Eet wekelijks peulvruchten
• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
• Drink dagelijks drie koppen thee
• Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt

Bron: Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad,
2015; publicatienr. 2015/24.

  

Opbellen
E-mail